Crawl

Crawl blir også kalt frisvømming og er den raskeste svømmearten som blir brukt i konkurransesvømming. Crawl er den svømmearten som i mange tilfeller gjør at man kan svømme fortere og lengre. Siden man ligger med hodet ned er det et tips å svømme sirkel innenfor banetau(i en bane), da er det lettere å navigere seg i bassenget.

Teknikk – crawl;

  • Armer: Utgangsposisjonen for et crawltak er en svømmer som ligger på magen med ansiktet ned i vannet, armene over hodet og bena samlet. En syklus begynner ved at den ene armen trekkes bakover gjennom vannet. Når taket i vannet er gjennomført og armen ligger langs overkroppen, trekker man armen tilbake over vannet. Når den første armen ligger parallelt med kroppen, begynner et nytt tak med den andre armen. Skuldrene skal velte fra side til side, mens hodet skal holdes rett i vannet.
  • Bein: Beina skal pende hele tiden ved at svømmeren sparker med relativt rette bein, og man bruker hele beinet fra hofta ned til vristene. Mange pleier å svømme med en liten knekk i beina som om man skal sykle i vannet, men dette er ikke riktig.
  • Pusting: Når armtaket er avsluttet ved hofta og armen på vei frem, puster man «under armen» ved at man vender hodet til siden. Dette er vanskelig å lære seg, og krever at man øver mye på pusting før man svømmer. Prøv å holde kroppen stabil selv om man puster til siden.

 

Crawl rotasjon og armtak
Øvelsen går ut på å jobbe med rotasjon i kroppen på en og en side og deretter koble på bruk av arm, og så rotere tilbake. Rekkefølgen i all svømming bør alltid være å først sette i gang kroppen (massen) og deretter perifere deler som armer og bein. Dette er en god drillsøvelse for rotasjon. Du blir i denne øvelsen hele tiden konfrontert med balanse og rekkefølgen i bevegelsene.
embedded by Embedded Video

Crawl albue opp
Øvelsen går ut på å fokusere på å få opp albuen over vann mens du ligger og flyter vekselvis på høyre og venstre side. Bevegelsen vil føre til at kroppen endrer posisjon og du må kompensere dette.
Pass på: at flyteevnen og balansen er stabil uavhengig av bevegelser med armene.embedded by Embedded Video

 

Crawl oppgang
Øvelsen går ut på å få til en oppgang slik at du setter i gang svømmingen på det best mulige tidspunkt. Oppgangen må komme ut av vannet uten for mye brems, viktig å løfte med nakken, holde korsryggen høy, og undertrykke lysten til å puste før man har satt svømmingen ordentlig i gang. På crawl for eksempel minst 2-3 tak.
Pass på: Ingen bobler ut av munn og nese, trekk pusten på pallen, hold den til du er oppe av tak nr 3.
embedded by Embedded Video

Hel crawlsvømming
Øvelsen går ut på å svømme crawl i hel utførelse, forsøk å bruke det du har jobbet med inn i crawlen din. Flyting, rulling, kropp, arm, rytme og timing.
Pass på: Viktig å holde i gang momentet og rulle ordentlig til begge sider. Skulder og hofte må rulle samtidig.
embedded by Embedded Video



homepage shadow
Share This