Skadet? Rehabilitering?

Ettersom belastningen på kroppen reduseres i vannet, er svømming utmerket rehabilitering, både etter en skade og som aktiv restituering etter en tøff treningsperiode. Svømming kan også være bra for revmatikere.

Skadet
Er du skadet kan trening i vann være noe for deg, da vannet gir lite belastning på kropp og muskler.  Noen øvelser;
– løping i vann (med flytevest) = aquajogg
– vanngymnastikk/vannaerobic

Rehabilitering
Ettersom belastningen på kroppen reduseres i vannet, er svømming utmerket rehabilitering, etter en skade og som aktiv restituering. Svømmetrening er skånsom kondisjonstrening som også styrker muskulaturen i armer, rygg og skuldrer. Se under teknikk for å se øvelser som kan passe deg.

Revmatikere
Trening er i dag en viktig del av livet for mange med ledd, muskel- og skjelettplager. Trening og fysisk aktivitet inngår som et ledd i behandling, rehabilitering eller som en forebyggende aktivitet. Det er i dag godt dokumentert at fysisk aktivitet er viktig med tanke på å bedre fysisk form og reduserer funksjonstap. Utfordringene mange med ledd, muskel- og skjelettplager ofte møter når det kommer til fysisk aktivitet, er at det kan være smertefullt å trene på land. Treningen kan derfor med fordel foregå i basseng siden vannet avlaster kroppstyngden. Dette gir dermed en svært liten påkjenning på leddene, samtidig som vannets egenskaper fører til en myk og jevn motstand som virker på kroppens muskler.

Trening i varmtvannsbasseng (34 grader) regnes som en spesielt viktig del av treningen for mange med ledd, muskel- og skjelettplager. Oppdriften og varmen i vannet gir en anledning til å slappe av, og dermed også tillate mindre smertefulle bevegelser i leddene.

Dersom man trener mer intensivt eksempelvis ved å svømme kan det være gunstig å trene i vann som er kjøligere enn et varmtvannsbasseng. Når man trener i ett normalt temperert basseng vil det for denne gruppen være viktig å holde intensiteten oppe under hele økten. Dersom intensiteten er lav vil kroppstemperaturen falle og muskler og ledd vil kunne stivne til.

Svømming og annen trening i vann kan være spesielt godt egnet i perioder, eller fungere som ett ledd i et variert og helhetlig treningsprogram. Det er mange forskjellige måter å trene på. Det er bare å prøve seg frem ved for eksempel å se om en effektiv treningsform på land også kan brukes i vannet. Ulike revmatiske diagnoser vil kunne kreve ulike treningsformer for best effekt. Du kan lese om ulike treningsformer i vann ved å følge linken: http://www.revmatiker.no/Levgodt/Trening/Treningsformer



homepage shadow