Treningstips

Bruk svømming som en fin og god treningsform
Enten du skal holde formen ved like, eller komme i bedre form er svømming en veldig bra treningsform hvor du får trent hele kroppen samtidig.Formkurven stiger allerede etter noen ukers trening. Det kreves hverken svette eller blodsmak i munnen for å komme i form i vannet – bare regelmessig trening og litt svømmeferdighet. De muskel- og leddskader som kan forekomme i andre mosjonsidretter, ser vi nesten aldri blant vann-trimmere. Vannet gir støtte til kroppen, og ved variert svømming eller bevegelse i vannet får du trent opp de aller fleste muskelgruppene.

Sett deg mål
Det viktigste målet er din egen helse – å føle at trim og trening gir deg bedre utholdenhet, lettere pust og bedre humør. Noen har som mål å forbedre teknikken, og de bør søke mot klubb eller kurs som gir slik opplæring. Men for de fleste er det hyggelig med et synlig bevis på fremgangen, og da er nok trimmerkene det mest aktuelle. Svømmeforbundet har også kursmerker for de yngste og ferdighetsmerker for de virkelige ivrige.

Varier treningen
Det er mer variasjon i svømming enn folk tror. Svømmeartene er greie; crawl, bryst, rygg eller butterfly. Du kan også mikse mellom om svømme beinspark, armtak eller teknikkøvelser. Har du prøvd å bruke svømmeutstyr som svømmeføtter, pull-boy eller pads? Intervalltrening kan også være motiverende.

Trene sammen med andre eller lære mer?
Mange av svømmeklubbene rundt om har egne grupper for voksne, enten som aktive treningsgrupper eller trimgrupper.

En oversikt over alle svømmeklubber er på Svømmeforbundet sin hjemmeside. Her kan du søke opp svømmeklubben som er aktuell for deg – og gå inn på deres hjemmeside for å se hvilket tilbud de har – eller ta kontakt med klubben.

Mange av klubbene har egne kurs for voksne, alt fra nybegynnerkurs og opp til egne kurs for aktive og de som driver med triatlon.
For en nærmere oversikt, gå inn på www.tryggivann.no – Søk etter kurs med kurstypen Voksen.



homepage shadow
Share This