Kom igang

Bruk svømming som en fin og god treningsform
Enten du skal holde formen ved like, eller komme i bedre form er svømming en veldig bra treningsform hvor du får trent hele kroppen samtidig. Formkurven stiger allerede etter noen ukers trening. Det kreves hverken svette eller blodsmak i munnen for å komme i form i vannet – bare regelmessig trening og litt svømmeferdighet. De muskel- og leddskader som kan forekomme i andre mosjonsidretter, ser vi nesten aldri blant vann-trimmere. Vannet gir støtte til kroppen, og ved variert svømming eller bevegelse i vannet får du trent opp de aller fleste muskelgruppene.

Varier treningen
Det er mer variasjon i svømming enn folk tror. Svømmeartene er greie; crawl, bryst, rygg eller butterfly. Du kan også mikse mellom om svømme beinspark, armtak eller teknikkøvelser. Intervalltrening kan også være motiverende.

  • Varier svømmeart: Svøm bryst, crawl, rygg og kanskje til og med butterfly under hver eneste økt.
  • Gjør beinspark- og armtaks-øvelser i tillegg til vanlig svømming.
  • Jobb med små teknikkøvelser av og til, som for eksempel sparke fra veggen og vendinger.
  • Sørg for å jobbe med teknikkøvelser med moderat fart uten å tenke så mye på utholdenhet.
  • Intervall – f.eks: 10 x 50 meter. Da er det enklere å telle, og du kan styre tempoet bedre.
  • Utstyr for de viderekommende; svømmeføtter, pads, brett og pullboy (se svømmeutstyr)

 

Sett deg mål
Det viktigste målet er din egen helse – å føle at trim og trening gir deg bedre utholdenhet, lettere pust og bedre humør. Noen har som mål å forbedre teknikken, og da kan de se på teknikktipsene på svomlangt.no. Ønsker man mer trening er Masters et godt tips. Men for de fleste er det hyggelig med et synlig bevis på fremgangen, og da er nok trimmerkene det mest aktuelle. Eller det at du i treningsdagboken kan notere hvor langt du har svømt. Svømmeforbundet har også svømmemerker for de yngste og ferdighetsmerker for de virkelige ivrige.

Ha det gøy
Sørg for at du synes det er moro å svømme. Givende. At du liker det. Ta litt badstue i etterkant. Bruk en økt hver uke hvor du gjør noe morsomt. Det er å være og leke i vannet øker dine ferdigheter i vannet og forbedrer dine svømme ferdigheter indirekte. Ta med venner slik at dere er flere som svømmer. Eller kanskje du får deg nye venner?

 

 

 

 



homepage shadow
Share This