Bryst

Bryst er den tradisjonelle svømmearten, som man normalt lærte i grunnskolen tidligere.

Utgangsposisjonen for et brysttak er en svømmer som ligger på magen med ansiktet ned i vannet. En syklus begynner ved at begge armene trekkes til siden til begge er i ca. 30 graders vinkel ut i fra kroppens lengdeakse. Armene føres så innover mot kroppens brystkasse for så å fremføres fra brystet tilbake til utgansposisjonen. Denne trekantbevegelsen danner en syklus i brystsvømming.

Bensparkene i svømming gjøres ved at benene trekkes opp under kroppen ved å bøye i hofter og knær, og ved at foten vris utover. I denne fasen skapes det ingen fart fremover. Mens benene er trukket opp under kroppen føres de utover fra kroppens lengdeakse og farten genereres så ved at benene strekkes ut samtidig som de føres innover mot kroppen igjen. Det er kun lov med ett benspark pr. armtak i bryst, og fartsfasen i benssparket kommer når armene er i ferd med å føres fremover til utgangsposisjonen igjen.

Det må pustes en gang pr. armtak i bryst, og dette kommer når armene er i ferd med å føres tilbake til syklusens utgangsposisjon.

Brystsvømming – introduksjonsvideo
Se video

Øvelse 1 – Beinspark mot vegg
Øvelsen går ut på å stå inntil en vegg og holde i kanten og gjennomføre brystbeinspark.
Pass på: Hælene skal trekkes opp imot rompa, flat vinkel i hofta. Vinkle ut anklene på toppen
Se video

Øvelse 2 – Beinspark på rygg
Øvelsen går ut på å ligge på ryggen og gjennomføre brystbeinspark
Pass på: knærne under vann, gjennomføre hele beinsparket med tå mot tå og hel mot hel i avslutningen. Dropp hælene ned mot rompa og gjennomfør beinsparket uten vinkel i hofta
Se video

Øvelse 3 – Beinspark, armer langs siden
Øvelsen går ut på å gjennomføre brystbeinspark på magen med armene langs siden.
Pass på: å holde god flyt, lande med hodet i linja med god fart. Hodet i linja betyr å knuse vannflaten med et punkt midt oppe på hodet, høy nakke, høy korsrygg når du setter beinsparket og når du lander. Få kraften rettet fremover.
Se video

Øvelse 4 – Beinspark, armene over hodet
Øvelsen går ut på å gjennomføre brystbeinspark på magen med armene frem, finne rytme og utnytte gli. Pass på: Slå beina helt sammen, hæler og tær sammen. Ha passive armer, samle linja i glifasene
Se video

Øvelse 5 – Undervanstak, ut fra vegg
Med undervanstaket kommer du langt uten å bruke masse krefter. Øvelsen går ut på å gjennomføre et undervannstak i bryst. Flytestillingen idet man går ut fra veggen kalles torpedo (viktig med god linje og god balanse). Mens armene er nede ved siden av kroppen, prøver du å gli så langt og fort som mulig i denne stillingen. Se på flisene i bunnen, går de framover hele tiden? Også når armene kommer opp?
Pass på: at du har god framdrift hele tiden, ikke popp opp i vannflata. God linje.
Se video

 

Øvelse 6 – Hel bryst svømming
Øvelsen går ut på å svømme hel brystsvømming, tenk på tingene du nå har lært. Flyting først, bølgebevegelse med kroppen, timing med bølge, armer og bein, gli, feste av armene før du drar til, flytte hofta, gjennomføring av beinsparket. Sørg for optimal framdrift.
Pass på: at ting går framover, lær deg å stupe fra toppen i hver syklus. Unngå å falle bakover når armer og bein er klare til aksjon
Se video

 

Øvelse 7 – Brystvending
Øvelsen går ut på å vende i bryst ved å rotere bakover, rett etter hendene er i veggen. Her må man lære seg å puste i dusjen, altså det vannet som strømmer over hodet idet du roterer. Pass på: at man roterer bakover og ikke løfter hodet, beina fort i veggen.
Se video



homepage shadow
Share This