Butterfly

Butterfly er den mest tekniske svømmearten som krever koordinasjon, rytme og styrke.

 

Butterfly på brett – med fokus på armtak
Øvelsen går ut på å flyte i linje på svømmebrett med fokus på utførelse av armtak. Brettet vil gi økt oppdrift slik at du må takle din egen oppdrift pluss brettets oppdrift. Svøm godt framme. Med progresjon i alle armtak du tar.
Pass på: ha brettet under lungene, ikke over ledd (hofteleddet). Mens du svømmer bør du unngå å synke ned når armene føres fram.
embedded by Embedded Video

Butterfly – arbeid med hoftebevegelsen
Øvelsen går ut på å vente litt før du drar til med hofta. Her er man ute etter å få til timingen mellom armer og bein. Viktig at hofta slår på riktig plass slik at man utnytter effekten av sentralbevegelsen. Øvelsen kan også kalles 1,5 syklus.
Pass på: at hofta kommer opp til vannflata igjen, høye hofter er meget viktig. Forsterk bevegelsen med kick til slutt.
embedded by Embedded Video

 

Butterfly kick
“Slow motion” butterfly, med fokus på lange kick
embedded by Embedded Video

Fokus på kick med en arm foran, pust til siden;
embedded by Embedded Video

Hel butterfly
Øvelsen går ut på å svømme hel butterfly, tenk på tingene du nå har lært. Flyting, bølgebevegelse, timing, gli, festing av armene, gjennomføring av kick-beinsparket. Sørg for optimal framdrift i hele syklusen. Se øvelser for bryst, fly og bryst kan trenes sammen.
Pass på: svømme framme, kicke opp og ned.
embedded by Embedded Video



homepage shadow
Share This