Rygg

Ryggsvømming (kalt rygg eller ryggcrawl) er den tredje raskeste av de fire svømmeartene brukt i moderne konkurransesvømming. Rygg er fin avveksling til bryst og crawl.

Utgangsposisjonen for et ryggtak er en svømmer som ligger på ryggen, med ansiket/hodet i vannet og i fartsretningen, armene over hodet og beina samlet. En syklus begynner ved at den ene av armene trekkes bakover gjennom vannet. Når taket i vannet er gjennomført og armen ligger langs overkroppen, begynner fremføringsfasen hvor armen føres tilbake i utgangsposisjon over vannet. Helt i begynnelsen av fremføringsfasen begynner svømmeren å trekke arm nr. 2 gjennom vannet, og slik fortsetter det.
Se video

Benspark foregår kontinuerlig og gjøres ved å bevege benene i vannet. Sparket begynner i hoften, knærne skal være stive og anklene fleksible.

Pusting på rygg kan foregå kontinuerlig da munnen til enhver tid er over vannet,  men de fleste svømmere foretrekker en rytmisk pusting enten på hvert tak eller hvert andre tak.

Øvelse 1 – ligg i linje på rygg, armene over hodet
Øvelsen går ut på å skape linje når du ligger på rygg i vann med armene framover.
Pass på: at du presser i brystet slik at du får maks oppdrift, få løft i beina, hold pusten og pust fort ut og inn for å bevare flyteevnen.
Se video

Øvelse 2 – ligg i linje på rygg, armene langs siden
Øvelsen går ut på å skape ei rett linje når du ligger på rygg i vannet med armene langs siden. Pass på: Holde sammen kroppen ved å presse brystet ned i vann, lime sammen ribbein, hoftekam og strekke nakken, skap løft i beina.
Se video

Øvelse 3 – rotasjon på ryggen
Øvelsen går ut på å flyte på rygg og rulle gradvis over til høyre og venstre side. Viktig å holde trykket i brystet slik at balansen blir så god som mulig.
Pass på: at det trykkes i brystet mens man bytter side. Gjør dette rolig med kontroll på rullingen
Se video

Øvelse 4 – rotere uten armer med solide beinspark
Svøm i linje med armene langs siden av kroppen. Fokuser på solide beinspark fra tå til hofte og rotere kroppen fra side til side. Hold hoften høyt i vannet.
Se video

Øvelse 5 – rotasjon med en arm
Øvelsen går ut på å svømme rygg med en arm og øve spesielt på rotasjonen, vær aktiv på den siden du ikke har arm, øvelsen blir bedre da.
Pass på: å bruke rotasjonen for å få sving på øvelsen
Se video

Øvelse 6 – hel ryggsvømming
Øvelsen går ut på å svømme rygg i hel utførelse, forsøk å bruke det du har jobbet med inn i ryggsvømmingen din. Flyting, rulling, kropp, arm, rytme og timing.
Pass på: Viktig å holde i gang momentet og rulle ordentlig til begge sider. Skulder og hofte må rulle samtidig
Se video

Øvelse 7 -ryggvending
Øvelsen går ut på å vende i rygg ved å rotere rett fremover. Etter føttene er i veggen sparker man fra på rygg for så å gjennomføre undervannskick før oppgangen.
Pass på: å få hele vendingen til å gå i ett uten opphold i bevegelser.



homepage shadow
Share This