Svømmetips

Svømming er en av de beste aktivitetene du kan gjøre. Gjennom svømming forbedrer utholdenheten og det er dessuten bra for mange muskler i hele kroppen. Du kan velge svømmeart etter hvilke muskler du vil styrke eller blande for å få brukt hele kroppen.

Varier treningen
Det er mer variasjon i svømming enn folk tror. Svømmeartene er greie; crawl, bryst, rygg eller butterfly. Du kan også mikse mellom om svømme beinspark, armtak eller teknikkøvelser(drills). Intervall er naturlig i svømming, og kan faktisk være overraskende motiverende. For de viderekommende kan man mikse inn litt svømmeutstyr som svømmeføtter, pull-boy eller padles.

Sett deg mål
Det viktigste målet er din egen helse – å føle at trim og trening gir deg bedre utholdenhet, lettere pust og bedre humør. Målene man setter seg er individuelt og kan være vidt forskjellig, for eksempel å svømme 1 gang i uka hele året, å klare å svømme 1000meter, svømme 200meter rygg uten stopp eller svømme 10 000meter i «svøm deg til kampanjen». Hva er dine mål for svømmingen?
For mange er det hyggelig med et synlig bevis på fremgangen, og da kan svømmemerkene være aktuelle. For de som ønsker å forbedre teknikken kan man finne en del tips under «teknikk», men et annet tips kan være å kontakte den lokale svømmeklubben eller Mastersgruppa.

Noen råd om trening i klorvann
Klorvannet kan være plagsomt for noen. Er du plaget av såre øyne finnes svømmebriller å få kjøpt hos de fleste sportsbutikker eller i svømmehallen. Øreplager kan avhjelpes ved bruk av vatt eller ørepropper. Neseklyper kan også være et aktuelt hjelpemiddel.

Før og etter økten
Begynn gjerne økten med litt lett landoppvarming. Da kjenner du kroppen seg mer klar før du hopper ut i vannet. Drikkeflaske er en klar fordel (man svetter selv om det ikke kjennes slik ut), og kanskje en liten matbit direkte etter svømmeøkten. Lett uttøyning er heller ikke et minus. Velvære er en del av svømmingen så boblebad eller badstue er kanskje heller ikke å utelukke.

Prøv deg på Open Water2492560247_9a949c7167_o
Open Water er mer og mer populært. Å svømme ute i en sjø eller havet om sommeren er stas. Sjekk ut hvilke arrangementer som går under menyvalget «Open Water» under «treningstips».



homepage shadow