Svømming = supert!

Svømming er en av de beste fysiske aktivitetene du kan gjøre. Gjennom svømming forbedres utholdenheten og det er dessuten bra for musklene i hele kroppen. Svømming er en skånsom og forholdsvis skadefri idrett fordi vannet gir støtte til kroppen (nesten 90 %) slik at de muskel- og leddskader som kan forekomme i andre mosjonsidretter. Derfor blir svømming og øvelser i vannet også brukt i rehabilitering og fysioterapi.

En undervurdert bonus ved svømming er fettforbrenning. Forskning sier at svømming er en av de beste aktiviteter for å brenne kalorier. Bland distansesvømming med litt intervall hvor du varierer tempo og svømmeart. Så ønsker du gå ned i vekt kan svømming være noe for deg! Ved ukentlig trening vil svømming også hjelpe å bekjempe livsstils sykdommer som diabetes og astma.svomming3

Formkurven stiger allerede etter noen ukers svømming. Fra noen lengder skal det ikke så mye til å svømme litt lengre. Og litt fortere? Intervalltrening kan faktisk også være motiverende. Tips til treningsprogrammer og andre tips til svømmetreningen finner du i menyvalgene.

En annen side ved svømming er de psykologiske faktorer. Den viktigste grunn til å svømme er din egen helse. Mange beskriver en bi affekt av rolig bevegelser i vann fører til en avslappet tilstand, lettere pust og bedre humør. Konstant strekking og avslapping av muskler i rytmisk bevegelser og rytmisk pusting er årsaken. Følelser av vektløshet og det å flyte har også positive påvirkninger. Noen bruker svømming som en type meditasjon for behandling av stress i hverdagen og i jobben Det er en sosial og fritidsarena for venner og hele familie, som du kan benytte i alle aldere. Svøm i vei :)

 

Svømmetrim gir sunnhet og styrke!

  1. Bedre utholdenhet
    – Skånsom trening av hjerte- og lungefunksjon. Helårstrening uavhengig av vær og føre.
  2. Økt muskelstyrke
    – Bedret blodsirkulasjon og styrke i mange muskelgrupper. Minsker muskelsmerter.
  3. Redusere overvekt
    – Trening øker trivsel og bedrer tarmfunksjonen. Med fornuftig kosthold vil vekten reguleres.
  4. Styrker rygg/mage
    – Treningen er skånsom med liten belastning på ryggen, og beskytter mot ryggsmerter.
  5. Belaster ikke ledd
    – Kan brukes ved opptrening etter skader. Motvirker stivhet i bånd, sener og muskler.


homepage shadow
Share This