Gla’ svømmer 2

Her er treningstips og programmer for deg som svømmer 1000 – 2000 meter per økt.

Mål: Jeg bruker svømming aktivite for å holde meg i form. Jeg liker godt å svømme!

Trenerens tips for gla’ svømmer 2:

Oppvarming
• Gjør landoppvarming 10-20.min for å styrke mage og rygg/stabilitetsmuskulatur
• Inkludere noen sprinter i oppvarmingen kan gjøre oss mer klar til treningen. For eksempel 4 x 25 meter hvor man svømmer 10-15 meter så fort man kan (med god teknikk og flyt)

Ferdighetsutvikling
• Fokus på å bevare hastigheten gjennom vendingene. Krever et godr fraspark og linje. Legg gjerne inn et kick eller to.
• Mer fokus på drills. Du trenger ikke gjøre mer drills, men vær mer tilstede. Fokuser på teknikken og bli en bedre svømmer! Bruk gjerne video eller få tips av dine venner og andre i bassenget.
• Bedre på intervall. Gode serier hvor man bruker klokka aktivt er utviklende og gøy. Du kan begynne å måle hvor fort du svømmer på de ulike seriene. Kanskje du kan ha kortere pause og fortsatt svømme på de samme tidene?

Hovedserie
• Hovedseriene kan nå være litt lengre. Helst over 1000 meter.
• Varier svømmeart i større grad enn tidligere, da får du brukt hele kroppen og treningene kan bli mer spennende og utfordrende. Hva med litt butterfly?
• Bli flinkere til å tilpasse og styre intensitet etter det du har planlag og hvordan du føler deg. Hva skjer hvis du dropper puls med 10 slag per minutt? Ved intervall kan man bli bedre kjent med hvordan kroppen fungerer.
• Husk vann. Varigheten er nå noe lengre, og kroppen trenger påfyll.

Utsvømming
• Prøv å se i tankene dine hvordan svømmetaket bør se ut. Hvordan fungerer dette i virkeligheten?
• Tenk på rytme og avslapning. Strekk ut.
• Uttøyning og beveglighet etter treningen slik at du er klar for neste økt

Treningsprogrammer
Program gla svømmer 2
(åpnes i Excel)



homepage shadow
Share This